Projekt obejmuje realizację wielkoformatowej wystawy w przestrzeni publicznej, której celem jest zwrócenie uwagi na zanikające elementy dziedzictwa kulturowego. Wykorzystanie drewnianych elementów architektury ludowej pozyskanych przy rozbiórce i modernizacji starych domów w połączeniu z artystycznymi obiektami ceramicznymi o tematyce i wątkach ludowych są propozycją nadania nowego formatu tradycyjnym i zanikającym tradycjom architektury i sztuki ludowej. Wystawa jako uzupełnienie 48. Międzynarodowych Targów Sztuki Ludowej w Krakowie adresowana jest do ogromnej liczby mieszkańców i odwiedzających miasto.
Celem wystawy jest zwrócenie uwagi na tradycyjne i zanikające elementy kultury ludowej, tracone formy budownictwa w ramach modernizacji, zanikające rzemiosło artystyczne. Jednocześnie, wystawa staje się propozycją „ratowania” materiału i nadania mu artystycznego wymiaru. Popularyzacja sztuki ludowej w połączeniu z aspektami ekologicznymi jak powtórne wykorzystanie materiału to ważny faktor proponowanego zamierzenia artystycznego. Projekt ma charakter popularyzujący sztukę ludową, edukacyjny dla ogółu społeczeństwa, promocyjny dla rzemiosła artystycznego oraz dziedzictwa kulturowego regionu. Jest propozycją utrwalania i ochrony dziedzictwa kulturowego w artystycznej formie.
Rynek Główny w Krakowie
2 – 18 sierpnia 2024
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego, Miasta Krakowa oraz Fundacji Totalizatora Sportowego.
Wielkoformatowe obiekty, kompozycje zbudowane z drewnianych konstrukcyjnych elementów pozyskanych z rozbiórki starych budynków są fundamentem dla dwuwymiarowych prac ceramicznych o tematyce ludowej i stworzonych specjalnie na potrzeby wystawy i w ramach projektu „Nowe Życie Starych Domów”. Na płycie krakowskiego Rynku odtworzone zostaną fragmenty ścian połączonych w tradycyjny sposób i tworzących kompozycję rzeźbiarską wzniesioną z architektonicznych struktur. Organizator ma możliwość pozyskania materiału w postaci drewnianych bali będących zachowaną konstrukcją rozebranej w 2001 r. Fabryki Maszyn i Odlewarni Marcina Peterseima w Krakowie. Odpowiedzialnym za rzeźbiarski aspekt kompozycji jest rzeźbiarz Mirosław Baca. Artysta inspiruje się pracami w przestrzeni publicznej twórców takich jak Isamu Noguchi, Richard Serra, Lee Ufan, a w szczególności pracami Ursuli von Rydingsvard, której prace prezentowane były w Orońsku, Warszawie i Krakowie. Na drewnianych konstrukcjach zamontowane są prace z ceramiki wykonane przez Annę Weronikę Zięciak o tematyce i motywach ludowych. Zróżnicowane formalnie i technicznie panele ceramiczne na kaflach powlekanych metodą druku sublimacyjnego są stworzone specjalnie na potrzeby projektu. Artystka od lat wykonuje prace w tej technice a proponowany projekt staje się rozwinięciem na wielką skalę jej koncepcji „ratowania starych domów” i manifestem dla ocalenia tradycji ludowej jako ogniwa dziedzictwa narodowego. Wystawa jako komponent i promocja targów sztuki ludowej osadzona w sercu miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO to ukłon dla tradycji, refleksja nad przeszłością, wezwanie do defensywy. Nowoczesna konwencja ingerencji w przestrzeń miasta w zestawie ze sztuką ludową, recyrkulacja materiału jako dźwignia inspiracji artystycznej, nowoczesna maniera w pakiecie z folklorem to postulat do jego prewencji drogą transformacji, pobudka do międzygeneracyjnego i międzyśrodowiskowego repozytoria dla dziedzictwa materialnego jak i niematerialnego. Partnerzy: Obiekty artystyczne od lat realizowane przez artystkę to obrazki ceramiczne o motywach ludowych komponowane z drewnianymi lub metalowymi elementami architektonicznymi pozyskanymi przy rozbiórce starych, w większości krakowskich domów. Wykorzystanie materiału przeznaczonego do utylizacji jako komponent prac ludowej sztuki dekoracyjnej to gest jego salwowania poprzez nadanie nowej funkcji o walorze artystycznym. Konfiguracja tradycyjnej sztuki ludowej ze współczesnym myśleniem ekologicznym i twórcze zastosowanie nadszarpniętych zębem czasu sztachet to literalnie „Nowe Życie Starych Domów”.Galeria
Odnośniki