RONDO KRAKÓW
Zamówienie kompozytorskie
Wystawa
Koncert
Projekt dofinansowany ze środków planu rozwojowego (KPO) w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju
Dofinansowanie z UE: 67 490,00 zł
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Projekt obejmuje skomponowanie, prawykonanie i nagranie utworu muzycznego autorstwa Karola Osmana inspirowanego rzeźbami Mirosława Bacy. Nowopowstały utwór, przeznaczony na sopran, flet, wiolonczelę, akordeon i perkusję, zostanie prawykonany podczas publicznej prezentacji rzeźb na terenie Fortu Kosocice oraz kolejnych wystawach.
Wystawa prac rzeźbiarskich dedykowanych muzyce autorstwa Mirosława Bacy oraz koncert obejmujący prawykonanie dzieła muzycznego krakowskiego kompozytora Karola Osmana o wspólnym tytule „Rondo Kraków” to wydarzenie kulturalne o wysokiej jakości artystycznej adresowane do dużej liczby odbiorców z różnych grup społecznych, prezentacja multidyscyplinarnego projektu będącego rezultatem wieloletnich poszukiwań formalnych i współpracy artystów różnych dziedzin. Kompozycja Karola Osmana jest utworem, który poza walorami artystycznymi posiada element edukacyjny oraz interdyscyplinarny. Odbiorcy obecni na prawykonaniu utworu, mogą nie tylko zaobserwować w jaki sposób pozornie różne dziedziny sztuki, takie jak rzeźba i muzyka, mogą na siebie wzajemnie oddziaływać ale również usłyszeć w jaki sposób przeszłość i tradycja muzyczna jest konfrontowana ze współczesnymi technikami wykonawczymi.
Prawykonanie 29 czerwca 2025 r.
Kraków
Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek
Wykonawcy:
Edyta Matonóg – wiolonczela
Adrianna Mętel – flet
Krzysztof Madyda – akordeon
Karolina Ładoś – marimba, instrumenty perkusyjne
Annika Mikołajko-Osman – sopran, rhythm, bones, misy tybetańskie
Kompozycja Karola Osmana jest inspirowana rzeźbami autorstwa Mirosława Bacy, a w szczególności odgłosami kojarzonymi z procesem pracy nad rzeźbą takimi jak: odgłosy piły spalinowej, dźwigów oraz rytmu uderzeń dłuta, upadku drzazg, wiór, odłamywania drewna i fizycznego wysiłku artysty. Wzajemna korelacja między rzeźbą a utworem muzycznym zaistnieje nie tylko na płaszczyźnie inspiracji procesem powstawania rzeźb, ale również znajdzie swoje odzwierciedlenie w budowie formalnej utworu, bazującej na powtarzanych motywach, ustępach repetytywnych oraz łukowo prowadzonych myślach muzycznych. Nowopowstały utwór nawiązuje do formy ronda, mającej swoje korzenie w XIV wiecznej muzyce średniowiecznej Europy. Zestawienie kompozytora, z muzyką na gruncie której kompozytor połączy współczesne środki wykonawcze z historyczną formą muzyczną będzie okazją do refleksji i konfrontacji przeszłości z teraźniejszością. Karol Osman (ur. 1995) kompozytor, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki w klasie kompozycji prof. dra hab. Wojciecha Widłaka, członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Promocji Kultury Muzycznej, asystent Instytutu Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Aktualnie, Karol Osman realizuje doktorat w trybie eksternistycznym z kompozycji. W dorobku artystycznym kompozytora znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, przeznaczone na elektronikę oraz zrealizowane na potrzeby teatru, filmu, słuchowisk radiowych i podcastów. Szerokie zainteresowania twórcze kompozytora umożliwiają mu łączenie współczesnych środków wykonawczych z tradycją muzyczną. W swojej twórczości, kompozytor w sposób szczególny zainteresowany jest zagadnieniami związanymi z barwą, wybrzmieniem dźwięku oraz czasowością. Swój warsztat kompozytorski twórca kształcił pod okiem znamienitych twórców takich jak: Wojciech Widłak, Mateusz Bień, Mario Pagotto, Christina Meißner, Gabriela Ortiz, Ivan Buffa, Zygmunt Krauze, Hanna Kulenty, Richard Bellis, Gavin Greenawa oraz Patrick Lemmens. Utwory kompozytora zostały docenione w międzynarodowych konkursach kompozytorskich t.j.: Marvin Hamlisch Film Scoring Competition, Young Talent Award 2019, New Vision Composition Competition 2018. Ponadto kompozycje twórcy były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą na koncertach, kursach kompozytorskich oraz w ramach festiwali takich jak: 30 i 34 Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, XX International Chopin and Friends Festival w Nowym Jorku – objęty honorowym patronatem Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Nowym Jorku, 80. Musica Moderna w Łodzi, 25. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, Festiwal Nowe Epifanie 2022, 55. OFF Kontrapunkt w Szczecinie, Open Eyes Art Festival, OFMAT SCKM, Ogólnopolski Festiwal Młodych Alchemia Teatru 2021. ———————————————————— Karolina Ładoś. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pod kierunkiem Krzysztof Madyda (ur. 1999) – laureat ponad 30 nagród na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki Współczesnej w Rzymie, III nagrody na XXI Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku, wyróżnienia na XIII Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach. Wielokrotny stypendysta nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie dla najlepszych studentów. Otrzymał także stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku. Z wyróżnieniem ukończył studia licencjackie w klasie akordeonu dra Janusza Patera oraz studia magisterskie w klasie dra Macieja Zimki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Dalszą edukację kontynuował na studiach magisterskich w Hochschule für Musik Detmold w klasie akordeonu dra Macieja Frąckiewicza, które ukończył w 2024 roku. Ponadto, jest uczestnikiem drugiej edycji Akademii PRO Hashtag Ensemble. Pobierał lekcje mistrzowskie pod kierunkiem takich osobowości jak: Geir Draugsvoll, Veli Kujala, Claudio Jacomucci, Grzegorz Stopa oraz Janne Rättyä. Krzysztof prowadzi aktywną działalność artystyczną w Polsce oraz w Niemczech. Koncertował podczas Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, Międzynarodowej Konferencji Artystyczno-Naukowej „Na drodze do nowej harmonii”, Festiwalu Prawykonań w NOSPR czy 6. Schlossfestival w Detmold. Adrianna Mętel (ur. 1994) to polska flecistka, solistka i kameralistka. Rozpoczęła swoją przygodę z muzyką w Szkole Muzycznej w Suchej Beskidzkiej, a następnie kontynuowała naukę w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej. Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie i Gdańsku, zdobywając tytuł magistra. Laureatka wielu konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu „Artem Camerale Promovere”. Ukończyła także kierunek Zarządzanie Międzynarodowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Niezmiennie związana z muzyką, aktywnie uczestniczy w różnorodnych projektach artystycznych. Annika Mikołajko-Osman – Doktor sztuk muzycznych, sopran koloraturowy, solistka, kameralistka, multiinstrumentalistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Edukacji Artystycznej i Rytmiki oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach oraz studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim, członkini Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W 2025 roku obroniła w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pracę doktorską, którą poświęciła wokalnej muzyce współczesnej z pogranicza teatru instrumentalnego i performansu. Debiutowała na scenie Filharmonii Krakowskiej w operze Claude’a Debussy’ego „Peleas i Melizanda” pod batutą Gabriela Chmury. Obecnie występuje jako wokalistka/aktorka i instrumentalistka (rhythm bones i syntezator) w obsadzie spektaklu muzycznego „Sonety Szekspira” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej w Teatrze KTO. Od ponad 10 lat prowadzi autorskie warsztaty umuzykalniające oraz uczy improwizacji fortepianowej i emisji głosu. Prowadzi zajęcia zarówno w placówkach dla dzieci i młodzieży jak również na poziomie uniwersyteckim. Doktor Annika Mikołajko-Osman uczestniczy również aktywnie jako prelegent na konferencjach naukowych oraz publikuje artykuły naukowe z zakresu sztuki muzycznej. W ramach szerzenia kultury morskiej Annika wydała w 2017 roku książkę „Szanty i ich muzyczno-edukacyjny charakter w środowisku marynarzy w erze wielkich żaglowców”. W swojej działalności stara się również popularyzować zapomniany w Polsce instrument – kości (rhythm bones), któremu poświęciła dużo projektów muzycznych oraz artykułów naukowych. Edyta Matonóg (ur. 1999) jest studentką klasy wiolonczeli prof. dr hab. Andrzeja Bauera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Występowała z solowymi recitalami w Łazienkach Królewskich w Warszawie oraz na Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W konkursie King’s Peak International Music Competition zajęła 1 miejsce w kategorii wiolonczelistów, na VI Konkursie Kompozytorskim “Moja (mi)nuta” w Łodzi – 2 miejsce. Jest także absolwentką Dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie uzyskała dyplom licencjacki z wyróżnieniem. Na sezon 2025/2026 została przyjęta do Akademii Sinfonia Varsovia, prestiżowego programu szkolącego w Warszawie młodych muzyków orkiestrowych. Często prawykonuje muzykę najnowszą, promując polskich młodych kompozytorów.
prof. Jana Pilcha ( 2021 r.). Swój warsztat perkusyjny rozwijała również uczestnicząc w międzynarodowych kursach
muzycznych pod okiem najlepszych pedagogów i artystów, m.in. z prof Martą Klimasarą, Keiko Abe, Nebojša J.Zivkovič czy Emmanuelem Séjourné. Czynnie współpracuje z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i innymi. Koncertowała m.in. na scenach Skandynawii, Szwajcarii i Niemiec. Od 2024 roku współtworzy perkusyjny duet MarimBabes skupiający się na propagowaniu literatury perkusyjnej przeznaczonej na instrumenty sztabkowe.
Jako sopranistka zajmuje się przede wszystkim wykonawstwem muzyki współczesnej. W swoim dorobku posiada liczne prawykonania utworów autorstwa kompozytorów z całego świata. Była solistką między innymi w prawykonaniu opery Michała Dormana „Estera” jako tytułowa postać, „Małej Mszy” G-dur Mariusza Kramarza, „Lamento” Julii Schwartz na skład kameralny, „She-Divine” Juana Luisa de Pablo Enriquez Rohena na sopran solo oraz „Hortus Nocti” Karola Osmana na sopran i orkiestrę.
www.annikamikolajko.comFotorelacja z koncertów