Muzyka Rzeźba poEZjA RZEźba MuzYKA rzeźba TAnIEC rOndO krakÓw
Wydarzenie artystyczne w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie obejmuje instalację dwóch wielkoformatowych kompozycji rzeźbiarskich autorstwa Mirosława Bacy oraz, jako wydarzenia towarzyszące, performance Butoh w wykonaniu Anity Zdrojewskiej przy akompaniamencie muzycznym Ruffa Libnera.
11 październik 2024
Wystawa „Rondo Kraków” jest zapowiedzią wystawy projektu rzeźbiarskiego dedykowanego muzyce klasycznej organizowanej w budynku Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w ramach obchodów 80 sezonu artystycznego w kwietniu i maju 2025 r.
Wydarzenie zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Rzeźby autorstwa Mirosława Bacy prezentowane podczas wydarzenia to dwie prace będące częścią cyklu rzeźb inspirowanych muzyką klasyczną. Prace powstały w latach 2021 – 2023 w Krakowie w pracowni na terenie Fortu Kosocice. W muzeum Manggha prezentowane są wielkoformatowe rzeźby wykonane z drewna oraz wapienia bolechowickiego: „Rondo Kraków” z 2022 r., „Koncert na trąbkę” z 2023 r. Wydarzenie zorganizowane przez Fundację Fort Kosocice będzie pierwszą publiczną prezentacją projektu w Krakowie, zapowiedzią i promocją wystawy „Toccata Filharmonicca” w Filharmonii Krakowskiej w roku 2025. Prace rzeźbiarskie są częścią projektu inspirowanego muzyką klasyczną zapoczątkowanego przez artystę podczas rezydencji artystycznych w 2018 r. w Kanadzie (Kingsbrae Gardens, Saint Andrew by the Sea, Nowy Brunszwik), w 2019 r. w Stanach Zjednoczonych (I-Park Foundation, East Haddam, Connecticut), w 2021 r. w Danii ( Hollufgård Skulpturpark, Odense) oraz kontynuowanego w Krakowie (lata 2020 – 2024) oraz obecnie w Szwajcarii. Poszczególne prace prezentowane były na wystawach w miejscu ich realizacji i innych galeriach ( Kingsbrae Gardens, Nowy Brunszwik, Kanada; I-Park Foundation, Connecticut, USA; Lamar Dott Art Center, Georgia, USA; Hollufgård Skulpturpark, Odense, Dania; Butohsfera, Warszawa). Rzeźba „Spil / Play” znalazła docelowe miejsce stałej ekspozycji przy wejściu do budynku Centrum Kultury Podgórza w Forcie Borek w Krakowie. Prace realizowane w Szwajcarii w 2024 r. prezentowane są w Centro Internazionale di Scultura w Peccia. Ważnym punktem wydarzenia jest performance Butoh w wykonaniu Anity Zdrojewskiej przy akompaniamencie muzyki Ruffa Libnera. Pokaz inspirowany jest prezentowanymi rzeźbami ze szczególnym skupieniem na materiale. Rzeźby stają się jednocześnie ogniwem choreograficznym. Butoh to kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii w końcu lat 50-tych. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010). Pracując początkowo w nurcie tańca nowoczesnego, w poszukiwaniu sposobu na wyzwolenie ciała z ograniczonych choreografią ruchów i z uznanych kanonów piękna, stworzyli całkowicie nowy, własny rodzaj praktyki taneczno-performatywnej. W tańcu artystka skupi się szczególnie na materiale, który został poddany rzeźbiarskiej obróbce. Stanowiące naturalne otoczenie drzewa i kamienie towarzyszą człowiekowi przez wieki stając się niemymi świadkami wydarzeń; zawarte w ich warstwach historie są zarówno inspiracją jak ogniwem choreograficznym łączącym przeszłość z teraźniejszością. Ożyją w ruchu tancerki i towarzyszącej jej, nieprzypadkowej muzyce: Ruff Libner jest wirtuozem jednego z najstarszych instrumentów dętych na świecie – didjeridoo. ANITA ZDROJEWSKA – artystka niezależna, tancerka butoh, performerka, malarka ikon. Z wykształcenia japonistka. Od 2008 uczyła się butoh m.in. u Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Maia, Mayi Dunsky. Tańczyła m.in. z Tetsuro Fukuharą podczas Dni Japonii w Warszawie i Joan Laage w projekcie „Earth Tomes” w Forcie Mokotów. Brała udział w festiwalach Terytoria w CSW Toruń z pierwszą częścią performensu „Punkt zero” i Butohpolis tańcząc „Niesen” przy muzyce Ruffa Libnera oraz w grupowych i indywidualnych improwizacjach, m.in. „Dla wody”, „Ogród butoh” czy „Mur”. Wraz z Joanną Sarnecką, bierze udział w projekcie artystyczno-badawczym „Weselekekkonshiki” prezentowanym podczas Matsuri (2018) oraz w Butohsferze i Stowarzyszeniu Architektów Polskich (2019). Reperformowała wybrane prace Mariny Abramović podczas wystawy „Do czysta/the Cleaner” w CSW Toruń. Jej trzecia część tryptyku „Punkt zero” – performance „Punkt Zero. Kontinuum” został zarchiwizowany w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca. Prowadzi regularne warsztaty butoh w Butohsferze. Ostatnie jej perojekty to „Po owocach” (Butoh Kai 4, Wienna Hybrid Butoh Festival 2022) i Selekcja (Butoh Kai 5, 2023). RAFAŁ (RUFF) LIBNER – muzyk, podróżnik, dźwiękowiec, autor tekstów i performer. Na didgeridoo gra od 1998 roku. Współtwórca Radio Samsara, Nell’ Ambientes, Balanda Didjeridoo Duo, współpracował z krakowskim „Teatrem Starym” – rola muzyka didjeridu w „Factory 2” Krystiana Lupy, Storia Theurgica Dynamic Multimedia Project, Gadającą Tykwą, Magic Carpathians, „Studnia O”, podczas licznych pobytów w Nepalu koncertował i nagrywał z Shyam Nepali Group. Tworzy muzykę do performansów butoh (Zdrojewska/Libner –„Niesen”, „Punkt Zero”, „Nebula”, „Kontinuum”). Współorganizator Festiwalu Didgeridoo “Dźwięki z Korzenia” Od 2019 wszedł w skład tworzącego muzykę eksperymentalną z pogranicza etno i elektroniki kwartetu Baczyńska/Daniłowicz/Zientara/Libner.
Solowo występuje jako: Soundbreathing czyli Ruff solo, w konwencji live looping one man band – Oddychanie Dźwiękiem Didgeridoo – Elektro Akustyczny chillout na instrumentach etnicznych: didgeridoo, drumle, echa, pętle i pogłosy, handpan, shruti box, dźwięki tła…Galeria
Fotorelacja
Podziękowania dla Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha za udostepnienie miejsca i współpracę przy realizacji wydarzenia.